عمره تمتع(1-احرام)
1 - خوردن و بوئیدن میوه هاى خوشبو، مانند «سیب» و «به» مانع ندارد.
2 - خرید و فروش عطریات، در حال احرام جایز است ولى استعمال یا بوئیدن آن، هر چند براى امتحان هم باشد حرام است.
3 - استفاده از صابون و خمیردندان خوشبو بنابر احتیاط واجب در حال احرام جایز نیست .
استعمال بوی خوش |
نگاه کردن در آینه |
انگشتر به دست کردن |
روغن مالیدن به بدن |
1 ـ اگر هنگام وضو یا غسل، بدون قصد، مویى کنده شود، اشکال ندارد.
2 ـ زدودن مو در حال ناچارى اشکال ندارد، مثل موى چشم اگر اذیت کند.
3 ـ اگر دست به سر یا صورت خود بکشد (در غیر وضو یا غسل) و یک مو یا بیشتر کنده شود، احتیاط مسحتب است به قدر یک مشت گندم و آرد و امثال آن بدهد.
زدودن مــو از بدن |
1 ـ بیرون آوردن خون از بدن در حال ناچارى، مثلاً براى تشخیص بیمارى اگر خون گرفتن لازم باشد، اشکال ندارد.
2 ـ بیرون آوردن خون از بدن دیگرى; مثل خون گرفتن پزشک مُحرم از بدن بیمار یا کشیدن دندان او، هر چند خون بیاید اشکال ندارد.
3 ـ خاراندن بدن و مسواک کردن دندانها اگر خون بیرون نیاید و خمیر دندان خوشبو نباشد، اشکال ندارد.
4 ـ تزریق آمپول در حال احرام مانع ندارد ولى اگر سبب بیرون آمدن خون از بدن مى شود تزریق نکند مگر در صورت نیاز و ضرورت.
بیرون آوردن خون از بدن |
ناخن گرفتن از بدن |
کشیدن دندان |
کندن و قطع کردن درختان و گیاهانى که در محدوده حرم روییده است بر مُحرم و غیرمُحرم حرام است و این از محرمات مخصوص حَرَم است.
* در این موارد کندن درخت و گیاه حرم جایز است:
کندن و قطع گیاه حرم | کندن و قطع گیاه حرم |
پوشیدن لباس دوخته |
پوشیدن آنچه تمام روى پا را مى گیرد |
پوشیدن آنچه تمام روى پا را مى گیرد |
پوشاندن سر |
رفتن زیر سایه ( نشستن در ماشین سقف دار) |
پوشیدن زیور |
پوشاندن صورت |
تقسیمى دیگر براى محرّمات احرام
|
1- اگر از روى فراموشى ، برخى از محرمات احرام را انجام دهد ، کفاره بر او واجب نیست مگر صید که در هر صورت کفاره داد . و صید هر حیوانى کفاره خاصى دارد که احکام و مسائل آن مفصّل است و چندان مورد نیاز زائران نیست بدین جهت از آوردن آنها خوددارى شد.
2 ـ کفّارات محرمات احرام، باید به فقراء و مساکین داده شود. و کفّاره دهنده نباید از گوشت حیوانى که به عنوان کفّاره ذبح کرده بخورد.
|
عمره تمتع(2-طواف کعبه)
کسى که براى انجام عمره تمتّع محرم شده و وارد مکّه مى شود، باید به نیّت طواف، هفت مرتبه به دور خانه کعبه که در مسجدالحرام است بگردد.
1 ـ طواف را باید از مقابل گوشه اى از کعبه که حَجرُالاَْسْوَد(1)در آن است آغاز کند و در همان جا به پایان ببرد.(2)
2 ـ خانه کعبه، در حال طواف باید در طرف چپ طواف کننده باشد، بنابراین اگر در حال حرکت رو به کعبه باشد، یا عقب عقب برود صحیح نیست.
3 ـ انسان باید همانطورى که همه مسلمانان طواف مى کنند ـ بدون دقّتهاى اهل وسوسه ـ طواف را از مقابل حجرالاسود شروع کند و ادامه دهد و ایستادن مقابل حجرالاسود در هر دور لازم نیست.
4 ـ طواف کننده باید به دور «حِجْرِ اسماعیل» (3) هم بگردد، یعنى در هنگام طواف، داخل «حِجر» نرود.
مقام ابراهیم ، حجر اسماعیل ، محدوده استحبابی طواف |
5 براى مطاف حدى وجود ندارد و تا هر جاى مسجد الحرام که طواف در آن طواف کعبه صدق کند ، طواف مجزى است ، بلى مستحب است که اگر اضطرار و ازدحام نباشد فى ما بین کعبه و مقام ابراهیم انجام دهد .
6 ـ اگر انسان بر اثر بیمارى یا پیرى یا زیادى جمعیّت نتواند در این محدوده طواف کند، طواف در خارج این حدّ اشکال ندارد.
7 ـ طواف کننده باید با طهارت طواف کند یعنى با وضو باشد و غسلى برعهده او نباشد و نیز بدن و لباس وى پاک باشد، همانگونه که نماز مى خواند.
پس از انجام طواف، باید دو رکعت نماز، به نیّت نماز طواف بخواند.
مانند نماز صبح است، ولى حمد و سوره را مى تواند بلند یا آهسته بخواند.
بعد از طواف و قبل از سعى است.
کافی است در هر نقطه ای که عرفاً بگویند پشت مقام است گرچه از مقام دور باشد نماز را بخواند بلکه در این صورت بعید نیست که نماز در هر جای مسجد الحرام صحیح باشد .
1 ـ بر تمام افراد بالغ و عاقل واجب است که نمازها را به طور صحیح یاد بگیرند تا تکلیف الهى را درست انجام دهند; بخصوص کسى که قصد عمره یا حج دارد باید نماز خود را تصحیح کند، تا تمامى نمازها که از جمله آنها نماز طواف است، به طور صحیح انجام شود.
2 ـ بنابراحتیاط واجب باید پس ازطواف،نماز طواف را زود بجا آورد به طورى که مردم نگویند بین آنها فاصله شده است.
3 ـ جایز است نماز طواف مستحب را هر جاى مسجدالحرام که بخواهد بجا آورد.
پشت مقام ابراهیم (جایگاه نماز طواف) |
4-سعی صفا ومروه
(چهارمین عمل از اعمالِ عمره)
پس از انجام نماز طواف، باید هفت مرتبه فاصله بین «صفا» و «مَروه» را که امروزه به صورت سالنى ساخته شده و کنار مسجدالحرام قرار دارد بپیماید.
1 ـ سعى، باید از «صفا» آغاز و به «مروه» ختم شود.
2 ـ پیمودن فاصله «صفا» تا «مروه» یک مرتبه و برگشتن از «مروه» به «صفا» مرتبه دوّم به حساب مى آید; بنابراین هفت شَوْطِ (1) سعى بر «مروه» ختم مى شود.
3 ـ نشستن و استراحت کردن و رفع خستگى بر صفا و مروه و در بین آنها جایز است و اگر در بین سعى باشد، باید از همانجا که سعى را قطع کرده است، ادامه دهد.
4 ـ سعى بین صفا و مروه لازم نیست با وضو و طهارت انجام شود، گرچه احتیاط مستحب است.
5 ـ سعى در طبقه دوّم، چون بالاتر از دو کوه مى باشد اشکال دارد.
سعی بین صفا و مروه | سعی بین صفا و مروه |
پس از سعى باید «تقصیر» کند یعنى، قدرى از ناخن و موى سر یا صورت خود را بچیند، که با این عمل، اعمال عمره تمتّع به پایان مى رسد.
بعد از آنکه شخص محرم تقصیر کرد، هر چه به واسطه احرام بر او حرام شده بود حلال مى شود و مى تواند لباس احرام را از تن بیرون آورد.
بعد از سعى مى باشد، گرچه لازم نیست فوراً تقصیر کند، ولى تا وقتى که تقصیر نکرده است، هیچیک از محرّمات احرام بر او حلال نمى شود.
تقصیر مکان معینى ندارد، گرچه اکنون متعارف است که بعد از سعى در مکان «مَروَه» تقصیر مى کنند.
کسى که خودش تقصیر نکرده، نمى تواند موى شخص دیگرى را بچیند.
تقصیر | تقصیر |